Friday 4 February 2011

Aku anak orang kampung.

    Sekarang......bila dah berumur tak ada jatuh-jatuh lagi....... Lebih berhati mengatur langkah . ....kut terjatuh atau terpelecok nahas dibuatnya. Tulang orang lama ni , rapuh....osteoporosis. Kalau dah sakit ....susah. .Anak-anak, dah jauh dari  mata ,masing-masing dengan tugas......mereka ada suami  ...ada anak-anak yang perlu dijaga.Cuti tahun Baru Cina ni ...anak-anak tak balik ....'baby'yang dah jadi anak dara tu saja ada kat rumah itupun cuti semesternya. .Sisulong yang dah nak jadi orang tua tu dengan dunianya saja .Pagi petang siang malam dipremis perniagaannya.  Bila aku duduk sesaja dapat idea yang nak dituliskan ini ,buat tatapan anak-anak yang disayangi atau sesiapa sahaja.
      Sejak dari dulu.....waktu zaman budak-budak(kanak-kanak) lagi memang aku ni kaki makan. Makan apasaja yang dimasak oleh mak. ......emm.......sedap. Orang dulu-dulu makanan yang disediakan tidaklah seperti orang sekarang. Orang sekarang masak guna dapur gas atau elektrik stove terkini induction cooker dan ada macam-macam  cooker yang diinovetkan(innovation). Suri-suri sekarang duduk didapur nampak cantik dan kemas ...tidaklah seperti orang dulu-dulu....nampak comot. Terpalit arang kat muka..abu memutih atas kepala...bau asap api.... Berpeluh meleleh-leleh. Hidupkan api guna getah sekerap.Bila api dah menyala barulah boleh mula memasak. Bila api padam tiup lagi dengan corong buluh. .....abu berterbangan. Mana-mana suri yang ada penyakit lelah tu, penatnya tercungap-cungap......kesian ye! Makanan tetap sedap dan menyelerakan.Mak selalu sediakankan makanan yang enak-enak. Lauk ikan bendang dan sungai seperti keli,puyu. sepat,haruan,baung,keco(siput sedut) gondang ,lampam, ikan laut masin pun ada juga. Masaknya simple saja ,direbus ,masukkan asam keping  ,masak lemak.,dibakar emmmm...sedap. Sesekali mak jamu lauk ayam .Hebohlah sekampung aku canang mak masak ayam.Kebanyakkan bahan makanan didapati  disekeliling kita dan 'fresh-fresh belaka.Waktu sarapan mak sediakan lempeng pisang ,cucur kodok.,roti malas(tepung yang dibancuh dengan kelapa yang agak muda kemudian ditempek dibelanga tanpa minyak dimakan bersama gula atau kuah.Sukalah aku dengan roti yang ini), nasi lemak pun ada, pulut nyiur tabur - tanak pulut kemudian tabur kelapa - makan dengan ikan pekasam. Mentua lalu tak nampak. Mak buat juga nasi goreng ,dicampur dengan kelapa yang dikukur. Zaman dulu-dulu tak adalah cucur udang .Seingat aku mak buat cucur campur kelapa , potong cili itu saja.Ulaman biasalah dulu-dulu.Makan ulam sejak dari kanak-kanak lagi,umbut tepus, daun capa,sekentut,salang ,setang dan macam lagi . Hebat betul makanan orang dulu-dulu. Tidak tercemar dek racun serangga.
    Bila ayam berkokok bertalu-talu ,aku menggeliat dalam selimut kain setong (kain seperti kain batik sarung tapi ial ebih labuh dari kain sarung)bangun lah aku dalam kesejukkan  ......itu sajalah alarm yang ada untuk gerakkan kita.  Dulu ayam berkokok cuma waktu  suboh saja. Kalau ayam berkokok waktu siang membawa petanda yang tidak  baik. Tapi ayam sekarang dah educated.Berkokok tidak kira waktu.    Bangun pagi terusl kesungai untuk mandi.Nanti nak kesekolah.Telaga pun ada , tapi malas nak ceduk . Amboi mak oi.....!!  sejuuuuuuuknya....... menggedik! . Airnya jernih dan bersih .Nampak hingga kedasarnya walaupun hari masih kelam.  Nampak anak-anak ikan ,  labi-labi atau pun kura-kura.   Bila nak mandi ,terus terjun kedalam sungai tak perlu guna cebuk atau "shower'. Selam-selam.....gosok-gosok... guna sabun cap buruh... kekadang saja guna sabun wangi.Syampunya pula ....taklah seperti sekarang .....mak cuma sediakan sintuk. Buihnya seperti syampulah.......aku rasa lagi baik guna sintuk dari syampu. Macam macam  jenama  syampu sekarang dipasaran. Aku mula mengenali syampu yang dijual dipasaran ....bila naik ke tingkatan empat. Syampu ini diberi oleh kakak ku yang kedua. Entah dari mana dia dapat syampu tu. Dia kata 'ambillah minyak rambut ni . ' Emm... aku pun ambillah dan sapu pada rambut. Wangi sungguh..... sedap baunya.Bila  balik dari sekolah terus mandi......bila kena air berbuihlah.. Hairan bin ajaib ,minyak rambut yang dibeli ni berbuih ye! maklum sajalah mak cuma pakaikan aku minyak kelapa untuk rambut ku dikepala. Rambut ku hitam berkilat dan cantik. Baunya ....tak jadi masalah . Kawan aku pun sama seperti aku. Muka berminyak dek lelehan minyak kelapa. Naik kesekolah menengah jarang aku pakai minyak kelapa. Minyak dipakai pada hari minggu sahaja. Malu dengan kawan -kawan.yang berketurunan dari pekan !. Kekadang mak lumurkan santan kelapa yang diperap semalam dikepala, katanya untuk lebatkan rambut, rambut hitam dan sejukkan kepala. Sakit kepala mungkin dapat dihindarkan. Gosok gigi tak pernah lupa.......Gigi ku putih bersih. Ubat gigi istimewa sungguh. Mak sediakan arang dicampur sedikit garam yang siap ditumbuk.Arang dari puntung kayu didapur. Letakkan arang dijari dan sentallah kuat-kuat. Kumur-kumur dan gigi pun bersih , putih berseri.Sehingga sekarang aku belum menggunakan 'false teeth' lagi.
     Pakaiaan pula  tidaklah seperti sekarang. Mak pakaikan aku kain batik  (saiz untk kanak),sket yang labuh atau gaun yang dijahit oleh mak. Suatu  hari hendak dijadikan cerita, kain aku terlondeh depan cikgu. Dulu waktu aku darjah satu tidak ada pakaian seragam seperti sekarang  . Pakaian untuk kesekolah bebas ,dengan syarat,  warna baju putih dan kain hijau atau biru . Nak pakai baju kurung ka.., blaus ka....seluar pendik.ka ...panjang ka... tak apa.... !    Mak buatkan sket labuh sapasang dan sepasang lagi baju kurung dengan kain sarung.  Hari tu aku pakai baju dengan kain sarung.Waktu pendidikan jasmani ,kain aku terlondeh depan kawan-kawan lelaki dan perempuan. Malu aku bukan kepalang. Balik kerumah aku menangis. Mak hairan ! Kain terlondeh mak  oi !, tak pakai sket dalam pulak tu!!!!.Pakaian seragam mula diperkenalkan apabila aku mencececah naik kedarjah enam. Kalaulah pakaian saragam tidak diselaraskan dizaman la ni.....tak taulah macamana rupanya ye!Huruhara...!
       Dulu dan sekarang amat jauh bezanya, macam langit dengan bumi !semua ada  ye.....tapi tidak ada lagi air sejernih dahulu....fauna tidak lagi bebas dihutan,Rindu pada unggas berbunyi dan menyanyi jarang kedengaran ,katak tidak lagi riuh memanggil hujan.

3 comments:

  1. teringat arwah tok dan tok wan. dekna selalu gosok kepala tok wan yang licin lagi halus tu... mak pah selalu bising sebab bila cucu-cucu balik, tok bagi cucu pegang pisau nak potong buah. semua tok suruh mak pah walau pun mak pah kata kami dah besar dah pandai potong buah sendiri. he he...

    ReplyDelete
  2. zaman dulu-dulu memang adventure kan...

    ReplyDelete