Thursday 16 May 2013

Hari Guru

Assalamualaikum
Alhamulillah ...sibuk seharian di Butik . ,,,,,melayan pelamggan.
Semalam petang ramai jugalah guru...rakan-rakan guru...anak murid yang sudah menjawat jawatan guru menjenguk ke Butik mama. Hairan pula ramai yang memanjat naik untuk mendapatkan pakaian dan tudung. Rupa nya Hari ini meraka menyambut Hari Guru. MamA HAMPIR LUPA. Kak Yan  dah lupa ke ? esok kan Hari Guru. Kami nak pakai baju dari Butik kak yan.....tau. Menitis air mata mama. Masih sayang mereka pada mama seorang pesara guru yang sudak bertukar profesyen. Punya sebuah Butik Muslimah .....Tabik Kak Yan. Kak Yan nampak ceria. Itulah pujian untuk mama.

Apa mama nak jawab pada pujian ini.? Allah saja yang tahu. Sebenarnya mama sebagai pesara guru ,  sedang memberi pendidikan secara tidak langsung pada masyarakat di sekeliling mama.. Cita-cita tidak pernah pudar walaupun usia lewat ke senja. Cita-cita mama masih ada bukan tenggelam bersama  usia tua. Bangunlah bangsa. Jamgan duduk saja berpeluk tubuh.Sebenarnya mama malu bila melihat bangsa lain yang begitu gigih bekerja walaupun sudah lanjut usia. Mama belajar dari mereka. Taukeh Lim kan kaya raya sekarang.....mengapa? Lim tidak menunggu buah masak jatuh kedalam raga......tapi dia jolok buah nya.

Hari ini mama menerima ucapan sms dari rakan. Terimakasih, Mama dengar lagu Guru Malaysia dari corong radio. Sedih .....teringat kenangan sewaktu bertugas . Kerenah anak didik masih terbayang. Harapan semoga rakan guru yang masih bertugas tidak jemu mencurah ilmu.
Wassalam.    

No comments:

Post a Comment