Monday 17 January 2011

Umrah dan Cucu

Sudah lama tidak menulis diari ini. Tahun 2010 bulan July 31hb. berangkat ke tanah suci untuk mengerjakan Umrah. Tertunai akhirnya hajat dihati untuk ke sana buat kali yang ketiga.SYUKUR TERAMAT SANGAT PADA ALLAH.Ya Allah.....kurniakan rezeki pada ku agar dapat lagi aku menjejak kaki kerumah Mu Ya Allah.....Sepanjang di tanah suci kami suami isteri dikurniakan ketenangan dan kesihatan yang baik.Sentiasa berdoa pada Allah agar dapat lagi ke sana bersama anak-anak menantu yang tersayang.Dua minggu berada ditanah suci,dapat pengalaman berpuasa disana dan berangkat pulang pada Ogos 17hb.sebelum menyambut hari lebaran.

Berpuasa di Makkah memang menakjubkan, waktu berbuka hanya dengan 2 atau 3 ulas kurma yang di sediakan di Masjidil Harram dan meneguk air Zamzam .Badan terasa segar dan terus mendirikan sebahyang Maghrib.Selepas Terawih balik ke hotel barulah menjamah makanan yang disediakan.





Menyambut lebaran bersama anak menantu dan cucu-cucu.Bahagianya.... nikmat Tuhan yang perlu disyukuri.Seminggu sebelum lebaran menerima kelahiran cucu yang keempat.Melayan keletah cucu yang berbagai ragam dan menjaga anak berpantang. Penat juga , begitulah agaknya arwah emak melayan cucu dan anak berpantang.Terasa insaf ....ampun mak...diatas segala kesalahanku.Moga tuhan mengampunkan dosa ku.

Mengasuh cucu tidak sama menjaga anak. Sewaktu menjga anak-anak dahulu badan masih segar bugar.Sekarang lain, umur sudah meningkat.Segala tindakan yang diambil lambat ......cucu nak terjatuh atau pegang benda tajam tergamam sebelum tindakan.Cucu pun jatuh....menangis.....nenek jadi risau.....Harap anak-anak mama jangan risau ,mama sayang cucu macam anak mama malah lebih lagi kut.....menjaganya seperti MENATANG MINYAK YANG PENUH.



Hari berlalu begitu pantas . Rutin seperti biasa,mengemas rumah,membelek bunga2an dilaman depan dan laman belakang rumah. Cantik dan segar. Rumah ku dalam taman.Suami amat rajin melayan minat ku.Sama-sama menjaga laman agar sentiasa kemas dan bersih. Hajat dihati kalau boleh, lorong masuk kerumah pun mesti bersih dan cantik agar pengunjung/tetamu ke kmpung Guru terpegun. Tapi sayang sekali lorong kerumah kami tidak kelihatan menarik .. ....penuh dengan pokok yang ditanam tapi tidak dijaga dengan kemas.Setiap minggu Ke Penang dan Taiping atas urusan perniagaan. Sabtu dan Ahad ke kelas tajwid dan agama.

No comments:

Post a Comment